onsdag 14. november 2012

Fast Rise of Mobile Dating Apps


Av Amrita Jayakumar

Mobile dating. Det er alle de redsler online dating overført til telefonen, hvor du får skumle tekster fra folk som ser din profil og bruke din posisjon til å forfølge deg. Rett?

Noen ganger, ja. Men det kan også spontant sette deg foran noen som liker din favoritt mat, bøker og musikk og kanskje akkurat som deg, også.

Som et konsept, er mobile dating egentlig ikke ny. Det har eksistert siden oppfinnelsen av mobiltelefoner. Smarttelefoner og programmer er bare de skinnende nye verktøy i den gamle søken etter kjærlighet.

Amerikanerne bruker nå dating apps mer enn online dating sites, ifølge en 2011 rapport fra Flurry Analytics. "Antall personer som bruker dating apps vokser raskere enn antallet med alle apps," sa det. "Kort sagt, er dating en vekst kategori."

Globalt, er den mobile dating-markedet forventes å være verdt $ 2.3 milliarder i 2016, opp fra 1 milliard dollar i 2011, ifølge Juniper Research. De fleste applikasjoner bruke "freemium" forretningsmodell, hvor det er gratis å registrere seg, men folk betaler et gebyr for premium funksjoner.

Match, eHarmony, skout, Grindr, OkCupid, MeetMoi, masse fisk og Badoo skilter med en tydelig personlighet og millioner av brukerprofiler, meldinger, chat, blunk, flørter eller andre tiltak for dating app suksess. ITunes Store har utallige dating apps under sitt sosiale nettverk kategorien.

Men mye som dating, finne akkurat den riktige match er ingen enkel oppgave, ifølge bransjeeksperter.

På et swanky Los Angeles i juni, satte seks single mennesker før et rom fullt av industrien ledere for å diskutere dette problemet.

Denne årlige konferansen er en samling av de største aktørene i dating app virksomhet. De seks deltakerne hadde meldt seg på en første-av-sitt-slag mobile dating boot camp, organisert av Julie Spira, en forfatter og cyber-dating ekspert.

Deres mandat var enkel: Prøv ut to apps for to uker og gi ærlige tilbakemeldinger.

Mens utviklere samle sine egne statistikker og bruker svar, dette var første gang denne typen fokusgruppe ble organisert, sa hun.

Franklin Horn hadde aldri prøvd mobile dating før.

"Jeg tror ikke jeg ville ha startet det på min egen, og jeg er i programvareindustrien," sier Horn, 27, som jobber på en tech oppstart i Santa Monica, California "Det er en vanskelig ting å sette deg selv der ute. "

Han brukte tre apps: eHarmony, skout og MeetMoi. Mens han ikke gå på noen datoer, sier Horn han utvekslet ca 150 tilfeldige meldinger med noen kvinner.

"Siden jeg er singel og opptatt, ønsket jeg å bruke det som en måte å praktisere flørting og se teknologien bak apps," sa han.

En annen deltaker, Joe, 30, fra Chicago, beskrev sin erfaring i en blogg. "Med disse programmene føles det som, 'Hey, jeg er i området, jeg ønsker å henge ut,» skrev han. "Du vet hva noen intensjon er. Det er litt mer eksplisitt opp foran. "

Oppfatningen om mobile apps, som ikke er helt unøyaktig, er at de er ment for casual dating. De fleste selskaper annonsere dem som en måte å "møte nye venner," som er grunnen til at de faller inn under den sosiale nettverk etiketten.

Skout hjemmeside sier det enkelt: "Livet er kort, er du opptatt og folk har det gøy uten deg akkurat nå. Så begynn Skouting og finn din fest, når som helst, hvor som helst. "

Apps er vanligvis gratis, og det tar noen minutter å opprette en profil eller laste opp et bilde. Grindr, MeetMoi, SinglesAroundMe og flere andre bruker geolocation teknologi som lar folk ordne spur-of-the-moment datoer. (De fleste apps la vise brukerne bare deres generelle plasseringen, snarere enn en presis.)

Men for de som ønsker kvalitet, finnes det alternativer. Og utviklere er å snu til enkle, virkelige konsepter for å beile brukere, som felles venn.

Det er der Facebook kommer inn, med programmer som Zoosk og er du interessert? Facebook selv annonserte nylig en ny funksjon, Finn venner nærheten, å få kontakt med andre Facebook-brukere.

En ny bølge av applikasjoner som for eksempel kaffe møter Bagel og Yoke fokus på felles venner og bruke Facebook profilinformasjon å matche folk.

"Du kan dømme en person av selskapet at de holder," sier Mark Brooks, analytiker og rådgiver til Internett dating industrien.

Det er ingenting som en felles venn til å gjøre en potensiell match ser mer gyldig, noe som boot camp deltakerne følte også sterkt om.

"For meg, som har en anbefaling totalt humper deg opp på listen," Horn sa.

Kaffe Meets Bagel, en fire måneder gammel New York oppstart, fant at brukerne var 37,2 prosent større sannsynlighet for å ønske å date en person hvis de hadde felles Facebook-venner. Hvis brukerne hadde fire felles venner, de var 90 prosent mer tilbøyelig.

Kaffe Meets Bagel, som drives av tre søstre, startet som et webområde og nylig utgitte apps for iOS og Android. Den bruker et enkelt konsept: Sett en tidsfrist og folk vil reagere.

Brukere gir grunnleggende Facebook-informasjon. Hverdagen på formiddagen, mottar de en e-post med en kamp, ​​en venn av en venn. De har 24 timer til å "like" eller "pass" over personen. Hvis begge brukerne velge "liker", de er koblet via et privat nummer. Hvis de passerer, kommer et annet alternativ neste dag.

"Vi prøver å bruke mobil teknologi for å gjøre folk ta en aktiv holdning i dating," sier co-grunnlegger Arum Kang, en tidligere produktsjef på Amazon.

Åk, en Facebook app, går utover felles venner til felles interesser. Den bruker Netflix, Amazon og Spotify for å matche brukere i henhold til deres smak i filmer, bøker og musikk. Folk kobler mye måten de ville være hvis de møttes på en konsert eller film, sier Rob Fishman, en av grunnleggerne.

"Hele ideen er å gjenskape serendipity i det virkelige liv," sa han.

Det er ingen hemmelig formel for en app for å lykkes, sa Brooks, Internett dating analytiker. Men "jo mer du kan modellere den virkelige verden, jo bedre vil du gjøre," sa han.

Nye mobile app utviklere innser dette og hanke inn den mengde informasjon tilgjengelig på Facebook, mens du prøver å balansere brukernes personvern.

"Hvis sosiale medier var et alternativ, ville jeg ikke aktivere det," sa Lauren Durst, et forsknings-konsulent i distriktet som har brukt Match og OkCupid. "Det ville ta bort noen av anonymitet."

Spira sier at akkurat som online dating, bør folk bruke sunn fornuft med en app.

"Du må bruke intuisjon og handle slik du ville gjort i det virkelige liv," sa hun. "Som møte på et offentlig sted."